Pages

Friday, January 28, 2011

bicara cinta seorang teman?

Hana memandang teman baiknya denga perasaan sayu, jauh di sudut hati sahabatnya itu, dia tahu bahawa Aida sedang bersedih. penyebab pada kesedihan temannya itu, dia juga dapat menduga. apa lagi peyebabya, sudah tentu koflik cintanya dengan Amin yag kia meruncing. memg selama ini Aida seorag yag sgt ceria dan positif. Apa tidaknya, punya keluarga yag menyintainya dengan tulus. pernah suatu hari Hana yang baru pulang dari kelas ternampak Aida bersama papanya di cafe. cara papanya melayan anaknya yang manis tidak sangat menyentuh perasaan. di tabir mata papanya tersirat kasih sayang yang tidak terhingga pada Aida. Hingga Hana terfikir sejenak, begitu bertuah Aina puya seorang bapa dan keluarga yang begitu bahagia.

sebelum ini, Aida tidak pernah mengenal cinta lain terutamanya cinta seorang lelaki. namun, selepas bertemu Amin...dia begitu teruja dengan bisikan hatinya yang igin merasa mencintai dan dicintai. baginya Amin cinta pertama dan terakhir. pernah Hana memberi pandangan pada Aida tentang cinta ini yang belum tentu apa kesudahannya. tentang harapan yang tidak perlu dijulang kerana perjalanan masih jauh, siapa kita untuk menetukan siapa jodoh kita. melihat Amin dari sudut sisi dirinya, seorang lelaki yang punya rupa dan skill yang mantap. tambahan pula, punya skill bersosial yang baik. punya karisma yang tersendiri. cuma tekadanng, egois mgkin...

sekali lagi Hana memandang Aida yang sedang termanggu dlm dunianya. lantas, Hana menghulurkan sebungkus asi yang baru dibelinya di kafe marhallah. di tahu, Aida belum makan dan sudah 2 hari sahabatnya tidak berselera untuk makan. namun, ditolak bungkusan nasi itu.

"maaf, ak x ada selera la Hana"

"makanla, ko dah 2 hari x makan nasik tau, kelas pon x pergi, latihan semalam pun x datang".

"xpe, biarkan ak sorang2 kat cni"

hmm...bukan senagng juga nak handle situasi sebegini....lantas Hana cuba meraih tangan Aida utuk digenggam....lalu, menarik Aida ke dalam pelukannya. benarlah, sebuah pelukan bisa mengurangkan kesedihan atau tekanan. lalu, Aida memangis semahunya di bahu Hana.

"its ok dear, nagislah semahu yang kau nak di bahu ak....sebab aku ak sentiasa ada untuk membantu kau."

sambil teresak-esak, Aida memulakan bicara.....
"Hana, ak sayang sgt dkat dia, memg kami couple dah lama, tapi mengapa hati ak ni tak tenang, aku tak tahu....memg aku tak tahu sama ada dia betul x syang dkat ak...macamana ni. apa aku nak buat, aku terlalu sygkan dia, bg ak, dia la yang pertama n terakhir, ak tak nak orang lain dah...."

"ok2, ak faham perasaan tu... ok sekarang inhale< exxhale" istighfar banyak2 ye..."

sebelum memulakan bicara Hana mengambil nafas yang dalam disertakan doa di lubuk hatinya semoga sahabat kesayangannya ini, dapt mendengar sgala pndapatnya dalam permasalahan itu.

"Aida, cinta tu anugerah bukan? Allah memberi nikmat cinta buat manusia untuk saling mengasihi, menyintai seseorang itu tidak salah tapi memberi sepenuh hati tu yang salah, tambahan pula, layakkah dia, seorang lelaki yang tidak halal bagi kita untuk dicintai degan sepenuh hati? Aida yakin dia dia tu jodoh Aida?

" tak tahulah"

"hm...macm ni je lah, hana suka syg dia sebab apa?"

" sebab dia baik, n sudi dengar luahan hati Aida, caring tapi satu je, dia still bkwn ngan perempuan lain, mana boleh. kalu boleh x nak la macam tu"

"owh, Aida, dia tu student, mestilah berkwn ngan sume org, kalu x orag kata dia sombong pulak."

"tp kadang2 Aida x rasa dia setia, jujur dengan Aida. kami bergaduh semalam. macamana ni, hati x tenang sampai solat pun x khusyuk."

"Hana dah agak, perkara macam ni pasti berlaku, orang yang dilamun cinta ni, biasalah, solat, x sah kallu x ingat dekat si dia, pasti terlintasnyer, ibadah lain apatah lagi."

" ye lah, kadg2 rasa macam bersalah dalm diri ni, tapi Aida abaikan je"

hana menyambung "wahai sahabat kesayanganku, yang ak cintai kerana Allah. cintailah orang lain juga kerana Allah. kerana hidup ini x lain x bukan untuk menggapai Mardhatillah iaitu redha Allah. Aida rasa Allah redaha x Aida ber'couple'?

dengan perlahan, Aida menggelengkan kepalanya.

"ha, tau pun...x cukup ke kasih syg family yang melimpah ruah tu? kasih sayang Hana sendiri pada Aida?"

"cukup, tp kdg2 nak rasa kasih syg tu dr org yang berlainan jiwa dengan kita"

"owh, mcm nilah....ape2 pun, Aida mengadulah pada Allah, yang mencipta kita...qiamlah, bangunkan jiwa yang rebah tu. kita, kalu ada masalah, mengdulah pada yang Maha mendengar, baru terasa nikmat kehambaan tu. jangan biasakan mengadu pada manusia. kalaupun dia boleh tlg setakat mana sgtlah Aida. hm...pike2kan lah. Hana syg kat Aida, x nak tg Aida sedih2 camni. kita kena kuat tau. yeah! dengan muka bersemangatnyer....

okeh, Hana ada kelas ni. jap lagi, hana balik, Hana nak tgk nasi tu habis... tau?

"ok" terlihat bigkisan syuman di bibirnya ;)

( SAYA SAYANG KAWAN2 SAYA) 11 AM......29/1

alamak, nak kena outing nih....nazu....wait for me....






"

3 comments: